Uskottavuus on asia, jonka eteen pitää tehdä töitä.
Monelle tuttu ajattelutapa ”fake it till you make it” pätee täydellisesti
tuoreen yrityksen toimintaan. Uskottavuuden ytimessä on kuitenkin tiimi ja sitä
ei voi feikata. Tiimi on syy, miksi sijoittajat sijoittavat yritykseen ja
uskovat sen mahdollisuuksiin. Itsellä on ollut suuri ilo työskennellä
todellisten ammattilaisten ja valovoimaisten osaajien kanssa ja toisaalta myös
henkilöiden kanssa, jotka valitettavasti luulevat itsestään liikoja ja joille
startupissa oleellisinta on pöhinä.
Uskottavuutta luodaan hyvällä viestinnällä ja
markkinoinnilla, höystettynä positiivisella optimismilla ja pienellä etukenolla.
Valehdella ei voi, silloin tulee noutaja, mutta rohkeutta pitää olla asioiden
edellä ja uskoa menestykseen, koska silloin muutkin uskovat ja menestystä
saavutetaan. Liika nöyristely ja vaatimattomuus eivät auta, vaan silloin jää
auttamattomasti jalkoihin.
Suhteet ja verkostot ovat kultaakin kalliimpia. Tämän
olen saanut huomata ihan käytännössä. Se, että puhelin ja sosiaalisen median
kanavat ovat täynnä tuttuja, jotka toimivat eri aloilla ja joille voi matalalla
kynnyksellä laittaa viestiä tai soittaa, helpottaa alkuun pääsemisessä todella
paljon. Jo ihan siinä, että voi vaikka harjoitella omaa pitchausta ja
yritysesittelyä tutuille kasvoille. Verkostojen kasvattaminen vie
luonnollisesti aikaa ja tällä hetkellä oma kontaktilistani on moninkertainen
verrattuna siihen, mitä se oli vaikka viisi vuotta sitten. Tämä vaatii siis
työtä, mutta tässäkin pätee sama ohje kuin monessa muussa – aloita.
Muna-kana-ongelma on arkipäivää. Kaikki kehitys
maksaa ja teknologiayrityksessä tuotteeseen on pakko investoida, että joku
alkaa käyttää tuotettasi ja on valmis maksamaan siitä. Mikä sitten on riittävä
määrä, onkin toinen kysymys. Ei ole kannattavaa kehittää vuosikausia
teknologiaa, jossa on lopulta turhia elementtejä ja ominaisuuksia, joista
asiakkaat eivät halua maksaa. Asiakkaat ja käyttäjät kannattaa pitää lähellä ja
sitouttaa mukaan kehitykseen, jolloin tuotteeseen kehitetään aidosti lisäarvoa
tuottavia elementtejä. Tämäkään ei ole ihan helppoa, koska tarvitaan ne
pioneerit ja kehitysmieliset tyypit asiakkaiksi, jotka haluavat olla
kehittämässä uutta ja jotka ovat valmiita käyttämään omaa aikaansa tähän.
Sama ongelma pätee markkinointiin. Tuotetta ja yritystä on
pakko markkinoida, että asiakkaat löytävät sen, mutta kuinka paljon kannattaa
satsata markkinointiin ja mitkä ovat oikeat kanavat? Sijoittajat ovat tietysti
sitä varten, että alun investoinnit on mahdollista toteuttaa, mutta jossain
vaiheessa tarvitaan kassavirtaa kattamaan menoja. Markkinoinnin näkökulmasta
kiinnostavaa on myös kohderyhmän muuttuminen. Molemmissa startupeissa, missä
olen ollut mukana, on kohderyhmä muuttunut kerran, jos toisenkin ja bisnesideaa
pivotoidaan nopealla syklillä. Kuinka paljon kannattaa siis käyttää rahaa
tietyn kohderyhmän markkinointiin, jos puolen vuoden päästä tai nopeamminkin
kohderyhmä on muuttunut tai yrityksen ansaintalogiikka aivan erilainen?