Vain startup-elämää

Minulla on tänä päivänä yhteensä kahden vuoden kokemus teknologia-startupissa työskentelystä ja sellaisen kasvattamisesta. Se ei ole vielä paljon, mutta se on enemmän kuin monella muulla ja lisäksi se koostuu kahden hyvin erilaisen startupin tekemisestä. Ajattelin jakaa ajatuksia ja oppeja aiheesta tänne blogiin, koska uskon, että moni ihminen miettii, että miten perustetaan menestyvä startup-yritys. No, siihen en osaa (vielä) vastata, mutta siitä voin kertoa, että minkälaista päivittäinen työ on nuoressa teknologiayrityksessä.

Uskottavuus on asia, jonka eteen pitää tehdä töitä. Monelle tuttu ajattelutapa ”fake it till you make it” pätee täydellisesti tuoreen yrityksen toimintaan. Uskottavuuden ytimessä on kuitenkin tiimi ja sitä ei voi feikata. Tiimi on syy, miksi sijoittajat sijoittavat yritykseen ja uskovat sen mahdollisuuksiin. Itsellä on ollut suuri ilo työskennellä todellisten ammattilaisten ja valovoimaisten osaajien kanssa ja toisaalta myös henkilöiden kanssa, jotka valitettavasti luulevat itsestään liikoja ja joille startupissa oleellisinta on pöhinä.

Uskottavuutta luodaan hyvällä viestinnällä ja markkinoinnilla, höystettynä positiivisella optimismilla ja pienellä etukenolla. Valehdella ei voi, silloin tulee noutaja, mutta rohkeutta pitää olla asioiden edellä ja uskoa menestykseen, koska silloin muutkin uskovat ja menestystä saavutetaan. Liika nöyristely ja vaatimattomuus eivät auta, vaan silloin jää auttamattomasti jalkoihin.

Suhteet ja verkostot ovat kultaakin kalliimpia. Tämän olen saanut huomata ihan käytännössä. Se, että puhelin ja sosiaalisen median kanavat ovat täynnä tuttuja, jotka toimivat eri aloilla ja joille voi matalalla kynnyksellä laittaa viestiä tai soittaa, helpottaa alkuun pääsemisessä todella paljon. Jo ihan siinä, että voi vaikka harjoitella omaa pitchausta ja yritysesittelyä tutuille kasvoille. Verkostojen kasvattaminen vie luonnollisesti aikaa ja tällä hetkellä oma kontaktilistani on moninkertainen verrattuna siihen, mitä se oli vaikka viisi vuotta sitten. Tämä vaatii siis työtä, mutta tässäkin pätee sama ohje kuin monessa muussa – aloita.

Muna-kana-ongelma on arkipäivää. Kaikki kehitys maksaa ja teknologiayrityksessä tuotteeseen on pakko investoida, että joku alkaa käyttää tuotettasi ja on valmis maksamaan siitä. Mikä sitten on riittävä määrä, onkin toinen kysymys. Ei ole kannattavaa kehittää vuosikausia teknologiaa, jossa on lopulta turhia elementtejä ja ominaisuuksia, joista asiakkaat eivät halua maksaa. Asiakkaat ja käyttäjät kannattaa pitää lähellä ja sitouttaa mukaan kehitykseen, jolloin tuotteeseen kehitetään aidosti lisäarvoa tuottavia elementtejä. Tämäkään ei ole ihan helppoa, koska tarvitaan ne pioneerit ja kehitysmieliset tyypit asiakkaiksi, jotka haluavat olla kehittämässä uutta ja jotka ovat valmiita käyttämään omaa aikaansa tähän.

Sama ongelma pätee markkinointiin. Tuotetta ja yritystä on pakko markkinoida, että asiakkaat löytävät sen, mutta kuinka paljon kannattaa satsata markkinointiin ja mitkä ovat oikeat kanavat? Sijoittajat ovat tietysti sitä varten, että alun investoinnit on mahdollista toteuttaa, mutta jossain vaiheessa tarvitaan kassavirtaa kattamaan menoja. Markkinoinnin näkökulmasta kiinnostavaa on myös kohderyhmän muuttuminen. Molemmissa startupeissa, missä olen ollut mukana, on kohderyhmä muuttunut kerran, jos toisenkin ja bisnesideaa pivotoidaan nopealla syklillä. Kuinka paljon kannattaa siis käyttää rahaa tietyn kohderyhmän markkinointiin, jos puolen vuoden päästä tai nopeamminkin kohderyhmä on muuttunut tai yrityksen ansaintalogiikka aivan erilainen?

Nämä ovat asioita, joita pohdin päivittäin työssäni. Minulla ei ole oikeita vastauksia, on vain into ja halu yrittää ja kokeilla, mikä toimii. Ja sehän se suola tässä onkin. Toinen startup, jossa olin mukana, on tänä päivänä listattu Helsingin pörssiin (en ollut siinä mukana listautumiseen asti) ja toinen on vasta lanseerattu markkinaan. Oli yrityksen lopputulos, mikä hyvänsä, vastaavia oppeja ja kokemuksia ei muualta yritysmaailmasta saa. Startup-työ vaatii riskinottoa ja intohimoa ja isosti periksiantamattomuutta. Jotkut asiat kestävät paljon pidempään, kuin oli kuviteltu ja toisaalta samalla monia ovia voi aueta täysin odottamatta hyvien kontaktien ja suhteiden ansiosta.