Aloita alusta ja hyödynnä dataa

Alustataloudesta on kiistatta tullut uusi normaali. Se on muokannut liiketoimintamahdollisuuksien ja ansainnan periaatteet aivan päälaelleen. Enää ei tarvitse investoida ja omistaa asioita, jotta voi tarjota palvelua, riittää että on käyttäjiä ja dataa. Tai no, kyllä edelleen pitää investoida alustan kehitykseen ja kuka tahansa ohjelmistokehityksen parissa työskennellyt tietää, että se ei ole ilmaista. Mutta toisaalta bisnesmahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja se on alustatalouden vetovoimatekijä.

Mikä sitten on alusta ja kuka voi perustaa alustan? Jos katsotaan tunnetuimpia globaaleja alustatalouden edustajia, löytyy sieltä palveluita hyvin eri toimialoilta, kuten Uber, Airbnb ja Spotify. Edustettuina ovat siis kuljetuspalvelut, majoituspalvelut ja musiikin kuuntelu. Alusta on virtuaalinen paikka, joka tuo toimijoita yhteen, ikään kuin tori tai markkinapaikka, jossa palveluiden tarjoajat ja käyttäjät kohtaavat. Yllä mainittuja alustatalouden edustajia yhdistää se, että kukaan heistä ei tuota itse sisältöä alustalleen. He tarjoavat alustan ja käyttäjät tuottavat sinne kaiken tiedon, eli datan, joka on alustataloudessa arvokkainta.

Kuka tahansa voi käytännössä perustaa oman alustan, kun vain tunnistaa markkinaraon ja piilevän tarpeen. Piilevän siksi, että harva käyttäjä olisi osannut sanoa 20 vuotta sitten tarvitsevansa Facebookia tai haluavansa vuokrata toisten ihmisten koteja matkoillaan. Alustat eivät siis tyypillisesti ole ratkaisuja, joita on odotettu vuosikausia. Ne voivat silti ratkoa hyvinkin arkipäiväisiä ongelmia ja tuoda helppoutta elämään. Ne saattavat myös tarjota käyttäjilleen uudenlaista tietoa, joka perustuu kaikkien alustan käyttäjien syöttämään dataan. Tällä uudella tiedolla käyttäjät voivat tehdä esimerkiksi omaa elämänlaatuaan parantavia valintoja.

Data ja tieto ovat toisin sanoen se ydin, minkä ympärille alustatalous rakentuu. Ilman dataa, alustalla ei ole arvoa. Käyttäjien syöttämää dataa hyödynnetään joko puhtaasti myynti- ja markkinointitarkoituksiin, tai sitä kerätään ja analysoidaan ja tuotetaan esimerkiksi lisämaksullisia palveluita jalostetusta datasta. Datan kerääminen voi viedä aikaa, toisaalta jos alustan taustalla on loistava bisnesidea, saattaa se skaalautua globaaliksi varsin nopeastikin. Se ehkä alustataloudessa on hienointa, että sillä ei käytännössä ole rajoja ja se mahdollistaa nopean kasvun ja laajentumisen ilman työllistäviä investointeja ja myytävien hyödykkeiden hankintoja. Infrastruktuuri on internetissä, eikä tarvitse rakentaa uusi tehtaita tai toimitiloja.

Alustataloudessa kaikki ei ole kuitenkaan vain yhtä onnea ja autuutta. Tunnetuimmat alustat ovat kasvaneet niin isoiksi, että ne ostavat markkinoilta pienempiä toimijoita jatkuvasti pois ja sulauttavat osaksi omaa ekosysteemiään. Tämä ei tee hyvää kilpailulle, eikä varsinkaan datan hyödyntämiselle, kun isot pelurit kahmivat edut itselleen. Toisaalta myös ihmiset alkavat olla valveutuneempia alustojen suhteen ja miettivät yhä enemmän, että mitä tietoa jakavat ja missä kanavissa. On tiedostettu, että jokainen omistaa oman datansa ja sillä on arvo, itse voi päättää, kenelle sitä haluaa luovuttaa. Myös EU:ssa on herätty tähän ja Helsingin Sanomat kirjoitti 20.2.2022 uudesta Datasäännöksestä, jota valmistellaan EU:n komission toimesta.

Tässä pala hesarin artikkelista: ”YKSI datasäädöksen kantavista lähtökohdista on se, että me kaikki osallistumme omilla tiedoillamme datatalouteen. Siksi kaikkien osallisten on saatava oikeus myös kontrolloida kerryttämäänsä dataa. Samoin datasäädös pyrkii henkilötietojen yksityisyyttä koskevin rajoituksin mahdollistamaan sen, että pienet ja keskisuuret yritykset pääsisivät hyödyntämään paremmin datajättien keräämää tietoa.” Koko jutun voi lukea täältä: https://www.hs.fi/talous/art-2000008606101.html

Tiedostaminen ja valveutuneisuus ovat aina hyvästä, kuten myös yhteistyömahdollisuudet ja -mallit, mitä alustatalous on tuonut mukanaan. Alustojen kautta pienempienkin toimijoiden on mahdollista saada äänensä kuuluviin ja markkinoida omia palveluitaan. Sosiaalisen median alustoilla kuka tahansa voi vaivatta rakentaa omaa brändiään ja tuoda näkemyksiään esiin. Erilaisten alustojen kautta on myös mahdollista löytää uusia yhteistyökumppaneita tai tehdä jopa rekrytointeja. Itse suhtaudun alustatalouden mahdollisuuksiin hyvinkin positiivisesti ja näen, että niiden tuoma avoimuus ja suoruus tekevät hyvää bisneksen kehitykselle. Mitä tulee datan käyttöön ja jakamiseen, toivon, että ihmiset aidosti miettivät, että mistä he saavat lisäarvoa ja mitkä palvelut helpottaisivat heidän elämäänsä tulevaisuudessa ja käyttäisivät tätä tietoa ohjenuorana, kun luovuttavat omia tietojaan alustojen käyttöön.

Data on sekä uhka että mahdollisuus, sinä päätät, kumman polun valitset.