Matti Alahuhta: ”Ihmisten johtamisessa pitää
ymmärtää, mikä on toiselle tärkeää.”
Minulle itselleni on
hyvin selvää, mikä minulle on merkityksellistä, tai ainakin kuvittelen niin. Olen
havainnoinut omassa työssäni ilon ja onnistumisen hetkiä ja mielestäni ne myös
lisäävät merkityksen tunnetta elämässäni. Esimerkiksi ihmisten arjen
helpottaminen, sujuvampien ja mukavampien työtehtävien mahdollistaminen
(pitkälti automaation avulla) ja myös se, että voin auttaa muita ympärilläni
kehittymään, oivaltamaan ja kasvamaan, ovat näitä tunnistamiani hetkiä. Mutta
kaikki muut eivät välttämättä ajattele samalla tavalla. Eräs kollega sanoi
kerran, että hän ei ikinä haluaisi tehdä minun työtäni, koska se vaikuttaa niin
stressaavalta ja kaoottiselta. Hän siis tuskin saisi sitä merkityksen tunnetta.
On selvää, että meistä jokainen kokee merkityksen eri tavalla. Merkitys kumpuaa arvoista ja siitä, mitä pitää elämässä tärkeänä. Olenkin jo pidempään pohtinut, miten sitä kuuluisi tunnistaa ja ottaa huomioon työyhteisössä? Ja mitä jos joku ei koe mistään merkityksen tunnetta? Voiko tällaista henkilöä jotenkin tukea löytämään sitä? Koska näitä kysymyksiä alkoi olla aika paljon, päätin lukea kirjan Johda merkitystä. Siinä avataan merkityksellisyyden eri puolia ja kerrotaan konkreettisten tarinoiden ja esimerkkien kautta, miten ihmiset kokevat merkityksellisyyttä ja miten sitä tulisi johtaa. Tämä kirjoitus ei ole kuitenkaan kirja-arvostelu, vaan enemmänkin pohdintaa ja reflektiota kirjassa esitettyihin teemoihin. Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen lukemaan kirjan. Myös tässä blogin lomassa käyttämäni lainaukset löytyvät kirjan sivuilta.
Peter F. Drucker: ”Managerointi on asioiden
tekemistä oikein; johtajuus on oikeiden asioiden tekemistä.”
Yksi mieleenpainuvin
esimerkki kirjassa on tarina henkilöstä, joka oli jäätelötehtaalla töissä. Hän
työskenteli tehtaan puikkolinjastossa ja tehtaassa päätettiin kokeilla
työnkiertoa työn monipuolisuuden lisäämiseksi. Tarinan henkilö siirrettiin
tämän myötä jäätelötuuttilinjastoon. Äkkiseltään kuvittelisi, että tämä olisi
hyvä juttu, mutta nainen masentui siirrosta. Kävi ilmi, että naiselle
merkitystä toi nimenomaan eskimopuikkojen valmistus, koska hän oli ostanut näitä
lapsilleen ja sittemmin lapsenlapsilleen ja kertonut ylpeydellä, että hän on ne
itse valmistanut. Tästä oli muodostunut heidän koko perheelleen tärkeä ja
yhdistävä perinne. Merkityksen tunne syntyi siis jostain ihan muualta kuin
linjaston monotonisesta työstä. Mutta miten muut tehtaan työntekijät? Uskallan
väittää, että monelle työnkierto oli hyvä juttu ja mahdollisesti kasvatti
motivaatiota omaa työtä kohtaan. Miten näitä työhönsä hyvin eri tavalla
suhtautuvia tulisi johtaa? Voisiko merkityksen tunnetta jakaa ja tuoda esiin
työyhteisössä? Voiko merkityksellisyys tarttua tarinoiden avulla?
Albert Schweitzer: ”Esimerkillisyys ei ole paras
tapa vaikuttaa muihin, se on ainoa tapa.”
Edelleen tuntuu, että
kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia. Mutta se alkaa olla selvää, että
voidakseen johtaa merkitystä, pitää ensin tunnistaa, mitä se työntekijöille
tarkoittaa. Ja kuten jäätelötehtaan esimerkki kertoo, merkitys voi kummuta
hyvin erilaisista asioista. Uskon, että meidän tulisi osata pysähtyä, kysyä,
kuunnella ja kohdata toisemme paremmin. Avoimella keskustelulla on varmasti
mahdollisuus päästä merkityksen äärelle. Mutta edelleen mietityttää ne
henkilöt, jotka eivät tunnista merkitystä. Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
Blogini teeman mukaisesti
peilaan merkityksellisyyttä myös teknologia-alaan. Minusta tällä alalla ollaan
aika hyvässä asemassa suhteessa merkityksen kokemiseen, mutta yllättävän vähän
näitä asioita tuodaan esiin, varaa olisi pitää isompaakin meteliä. Esimerkiksi
ratkaisut, joilla parannetaan kierrätystä, hidastetaan ilmastonmuutosta, kehitetään
lasten oppimista tai helpotetaan ihmisten arkea yleensä ovat merkityksellisiä. Isot
tekniset ratkaisut koostuvat myös monesta osa-alueesta aina suunnittelusta,
kehitykseen, testaukseen ja projektijohtamiseen. Näkisinkin, että
teknologia-alalla jokainen tuo omalla panoksellaan lisäarvoa palveluihin ja
tuotteisiin, joilla voidaan ratkoa maailmanlaajuisia ongelmia. Merkityksen
tunnetta on mahdollista kokea ihan jokaisessa tehtävässä, jos vain pysähtyy
asian äärelle.
John Maxwell: ”Johtajuus on vaikuttamista – ei enempää
eikä vähempää.”
Olen aiemmin kirjoittanut
teknologia-alan suoraviivaisuudesta ja vallitsevasta kulttuurista. Mietinkin,
että onko merkityksellisyyden korostaminen liian pehmeää puhetta suorille
insinööreille ja koodareille? Vai olisiko tässä nimenomaan ratkaisu
muutosjohtajille rakentaa uudenlaista kulttuuria ja viedä alaa eteenpäin merkitysten
avulla?