Pyydä, niin saat - tavoitteista totta



Olin viime viikonloppuna Salon Nkk:n järjestämässä aluevuosikokouksessa, jossa yksi keynote puhuja oli Vappu Pimiä. Pakko myöntää, että ennakkoon ajattelin, että mitäköhän uutta Vappu voisi kertoa, mitä en hänestä ja hänen urastaan jo olisi kuullut. Mutta voi kuinka väärässä olinkaan! Minulle tuli täytenä yllätyksenä, kuinka suunnitelmallinen ihminen Vappu on, ja kuinka monet hänen uransa vaiheista ovat olleet mietittyjä ja ennakoituja. Vapun kohtaamisesta energisoituneena olen tällä viikolla tarkastellut jälleen omaa urasuunnitelmaani, jota olen viimeksi kaksi vuotta sitten päivittänyt.

Minulla itselläni on toki paljon haaveita, mutta niistä monet ovat sellaisia, jotka ovat muokkautuneet vuosien varrella. Lisäksi minulla ei ole aina ollut selkeitä kristallinkirkkaita tavoitteita, joita kohti pyrin ja siksi minun on ollut vaikea sanoa haaveita ääneen, mutta nyt ajattelin paljastaa näistä osan teille. Miksi?

Koska, kun asioita sanoo ääneen, joku voi kuulla ne ja asiat käyvät toteen, nopeammin kuin osasit uskoa. Hämmästyttävän yksinkertainen asia!
Kun sanon ääneen tavoitteitani tai haaveitani, ne konkretisoituvat paremmin itsellekin ja voin alkaa tehdä toimenpiteitä ja listaa asioista, mitä minun tulee tehdä näiden tavoitteiden saavuttamisen eteen.
Kolme, pitää poistua sieltä mukavuusalueelta ja olla rohkea. Sitähän teen jo muutenkin, niin miksi en uskaltaisi sanoa myös haaveitani ääneen?

Vappu ei siis varsinaisesti kertonut mitään uutta tai mullistavaa, mutta näinhän se on, että toimivat asiat ovat yleensä hyvin yksinkertaisia. Me vain tuppaamme ajatella asioita monimutkaisesti. Ja nyt, kun mietin taaksepäin sitä tavoitekarttaa, minkä tein pari vuotta sitten, niin lähes kaikki tavoitteeni siitä ovat toteutuneet! Miksi en siis tekisi samaa uudestaan, kun malli on todettu toimivaksi. Nyt sitten niihin minun haaveisiini.

Yksi asia, mikä on ollut selkeä jo pitkään, on se, että haluan johtaa. Haluan olla johtaja, joka saa rakentaa ympärilleen tiimin, tukea ihmisiä kehittymään ja saada porukka puhaltamaan yhteen hiileen. Haluan johtaa esimerkillä ja aidosti tuoda monimuotoisuutta teknologiabisnekseen.
Toinen salaisempi haaveeni on oma kirja. Nuorena haaveilin kirjailijan ammatista, mutta siirsin tämän sivuun. Nyt tämän blogin myötä haave on palannut takaisin ja toiveissa on jonain päivänä oma kirja, liittyen mihinkäs muuhunkaan kuin teknologiaan.
Kolmas haave on päästä esiintymään enemmän. Huomaan, että nautin kun saan jakaa osaamistani ja puhua tapahtumissa. Tykkään myös sen tuomasta jännityksestä ja haasteesta. Olen myös saanut hyvää palautetta, kun tein videokoulutuksia edellisessä työpaikassa, että olen hyvä kameran edessä.

Näitä haaveitani yhdistää yksi ahaa-elämys, jonka olen viimevuosina kokenut. Nykyään kuka tahansa voi olla asiantuntija ja inspiroiva puhuja. Kuulijat myös arvostavat selkokielisiä ja ymmärrettäviä esityksiä ja hyviä esiintyjiä. Enää ei tarvita vuosikymmenten työkokemusta ja kymmeniä sertifikaatteja, että olet pätevä puhumaan jostain asiasta. Ja monesti ihminen, joka ei ole ”liian syvällä” omassa asiantuntijuudessaan voi olla parempikin esiintyjä, koska hän osaa samaistua paremmin kuulijoihin ja kertoa asioita yksenkertaisemmin.

Noin, eihän se ollutkaan niin vaikeaa sanoa näitä ääneen. No, mitä seuraavaksi. Tavoitteiden eteen pitää tehdä töitä. Olen tehnyt itselleni to do –listan ja tavoitteet tälle vuodelle, jotka sisältävät mm.
  • Kehittymistä johtajana, tiettyjä koulutuksia ja myös perehtymistä dataan ja johtamista lukujen ja datan kautta.
  • Some-seuraajien kasvattamista tiettyihin lukuihin ja tämä vaatii systemaattista näkymistä eri kanavissa säännöllisesti.
  • Selkeä tavoite, kuinka monta puhujakeikkaa haluan tälle vuodelle.
  • Videoiden ja/tai podcastien tekoa ja näille myös tavoitteet.

Hauskinta tässä kaikessa on, että olen tosiaan viikon sisällä tehnyt nämä listat ja tavoitteet ja jo tällä viikolla olen ollut keskusteluissa liittyen rooliini töissä, olen saanut kutsun yhteen podcastiin ja olen mukana Naistenpäivän paneelissa puhumassa teknologia-alasta ja työn monimuotoisuudesta. Vappu sanoi ”pyydä, niin saat” ja näinhän se menee. Jopa Porschen parkkipaikkakin löytyy oven edestä, kun vain pyytää.