Mikä saa ihmisen tekemään
vapaa-ajallaan projektia, mistä ei makseta palkkaa, mikä ei suoranaisesti
vaikuta asemaan töissä tai mistä ei saa muutakaan korvausta? No, intohimo.
Intohimo tehdä asioita uudella tavalla, intohimo toteuttaa itseään, intohimo
luoda uutta ja vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan. Nämä kaikki kiteytyvät
nuorkauppakamaritoiminnassa, missä olen saanut olla mukana jo kuusi vuotta.
Vaikka nuorkauppakamaritoiminta on minulle harrastus, väitän, että sillä on
ollut positiivista vaikutusta uraani ja ainakin olen päässyt kokeilemaan
juttuja, mitä en töissä pääse tekemään.
Mikä sitten on KokoNainen talk show ja miksi se on niin huikea projekti? KokoNainen talk show:ssa
yhdistyy itseäni ja näköjään kyllä reilua sataa muutakin naista mietityttävät
aiheet: raha, vauraus, työelämän kehitys, johtajuus, hyvinvointi, jaksaminen, perhe
ja se aikapommin lailla tikittävä biologinen kello. Näistä luonnollisesti
keskustellaan, koska kyseessä on talk show, ja koska tavoittelemme
korkeatasoista ja laadukasta ohjelmaa, ovat talk show:n vieraat huippuammattilaisia
ja kiinnostavia persoonia. Projektina tämä on huikea, koska koko projektitiimi
tekee tätä vapaa-ajallaan, lähes tunteja laskematta, jatkuvasti ideoiden ja
niin, kyllähän tässä on mukana juurikin sitä intohimoa.
Minkälaista on johtaa vapaa-ajan
projektitiimiä? No kyllä se tuo ihan omat haastekertoimet, kun motivaattorina
ei käytetä rahaa tai palkkaa. Sitouttaminen, esimerkkinä toimiminen,
mahdollisuudet verkostoitua ja kehittyä omassa osaamisessaan ovat käytännössä
ne pelimerkit, jotka projektipäälliköllä eli allekirjoittaneella tässä on. En
lähde analysoimaan, kuinka hyvin olen projektipäällikkönä suoriutunut, sen aika
on myöhemmin, koska projekti on vielä kesken. Mitä haluan avata, on ne omat
fiilikset, projektin ylä- ja alamäet ja toisaalta myös mahdollisuudet.
Kun järjestää 150 hengen
tapahtuman yhdistyksenä eli käytännössä ilman valmista budjettia tai kassaa,
saa ihan tosissaan olla innovatiivinen. Tapahtuman tulonlähteinä toimii
luonnollisesti lipputulot, mikä on jo ensimmäinen pohdinnan paikka. Lipun hinta
ei voi olla liian alhainen, mutta liian korkea hinta karkottaa osallistujia.
Pitää osata asettaa hinta oikein. Lisäksi tarvitaan yhteistyökumppaneita, jotka
voivat rahallisesti tukea tapahtuman kulujen kattamisessa, jos lipputulot eivät
siihen riitä. Jotkut yritykset ovat valmiita maksamanaa näkyvyydestä ja
haluavat vain profiloitua tietynlaisissa tapahtumissa. Näitä on todella vähän.
Yleisemmin yritykset haluavat tuottaa sisältöä, markkinoida palveluitaan tai
tavoittaa muuten tapahtuman kohdeyleisön. Näissä tilanteissa voi mennä joko
raha edellä ja ottaa kumppaniksi minkä tahansa yrityksen. Tai sitten, jos tekee
laadukasta tapahtumaa tietyllä tyylillä, pitää kumppaneiden tukea myös tätä
viestiä, mikä asettaa lisää haasteita kumppanien hankintaan.
Projektitiimin osalta on
huomioitava, että tämä on edelleen harrastus. Vaikka jokainen tiimissä olija on
sitoutunut projektiin ja tekee oman osuutensa, ei voida välttyä muun elämän
tuomilta haasteilta. Töissä voi tulla ylikuormaa, lapset sairastuvat, on
muutakin vapaa-aikaa, kuten matkoja ja lomia, nämä kaikki menevät monesti
harrastuksen edelle, ainakin joissain kohdin. Silloin on tärkeää, että tiimi
tukee toisiaan ja ymmärtää. Tiimissä pitää olla luottamusta, että uskalletaan
sanoa ääneen ”nyt en pysty”. Tuo lause on sellainen, mitä arvostan todella
paljon. Olen monesti sanonut, että pahinta on olla hiljaa ja vain vetäytyä. Kun
pyytää apua, niin sitä myös saa. Olen itse saanut venyä melko paljon projektin
aikana, mutta otan sen oppina. Asetan myös riman aika korkealle ja tavoittelen
tähtiä, silloin on joustettava ja ei voi jättää asioita puolitiehen.
Välillä on päiviä, kun
mietin, miksi ihmeessä teen näin isoa projektia oman työn ohessa, Silloin kun
potentiaalinen kumppani toisensa jälkeen sanoo ”kiitos, mutta tällä kertaa emme
lähde mukaan”. Tai kun lippuja ei myytykään niin paljon tähän päivään mennessä kuin
odotin. Tai silloin, kun viestintää tehdään kiireessä ja ajatukset eivät kulje.
Sitten on onneksi niitä päiviä, kun on mahtavia tapaamisia kumppaneiden kanssa,
kuvataan videoita markkinointiin ja tavataan talk show:n vieraiden kanssa. Nämä
hetket muistuttavat, miksi tätä teen. Olen päässyt tutustumaan upeisiin
ihmisiin, neuvotellut todella tärkeitä kumppanuuksia ja nähnyt, miten
innostukseni tarttuu myös tiimiin. Tämä on jälleen sellainen johtajuuskokemus,
mitä työelämä ei tarjoa, mutta minkä opeilla olen jälleen töissäni entistä
vahvempi. Siksi tätä harrastusta jaksaa harrastaa ja siksi vieläkin on
intohimoa jäljellä.
Jos Havis Amandan
Nuorkauppakamarin toiminta kiinnostaa, tutustu nettisivuihimme:
Ja jos et vielä ole
ostanut lippua KokoNainen talk show:hun, nyt on korkea aika!