KokoNainen talk show, tapahtumien kuningatar


Mikä saa ihmisen tekemään vapaa-ajallaan projektia, mistä ei makseta palkkaa, mikä ei suoranaisesti vaikuta asemaan töissä tai mistä ei saa muutakaan korvausta? No, intohimo. Intohimo tehdä asioita uudella tavalla, intohimo toteuttaa itseään, intohimo luoda uutta ja vaikuttaa positiivisesti yhteiskuntaan. Nämä kaikki kiteytyvät nuorkauppakamaritoiminnassa, missä olen saanut olla mukana jo kuusi vuotta. Vaikka nuorkauppakamaritoiminta on minulle harrastus, väitän, että sillä on ollut positiivista vaikutusta uraani ja ainakin olen päässyt kokeilemaan juttuja, mitä en töissä pääse tekemään.

Mikä sitten on KokoNainen talk show ja miksi se on niin huikea projekti? KokoNainen talk show:ssa yhdistyy itseäni ja näköjään kyllä reilua sataa muutakin naista mietityttävät aiheet: raha, vauraus, työelämän kehitys, johtajuus, hyvinvointi, jaksaminen, perhe ja se aikapommin lailla tikittävä biologinen kello. Näistä luonnollisesti keskustellaan, koska kyseessä on talk show, ja koska tavoittelemme korkeatasoista ja laadukasta ohjelmaa, ovat talk show:n vieraat huippuammattilaisia ja kiinnostavia persoonia. Projektina tämä on huikea, koska koko projektitiimi tekee tätä vapaa-ajallaan, lähes tunteja laskematta, jatkuvasti ideoiden ja niin, kyllähän tässä on mukana juurikin sitä intohimoa.


Minkälaista on johtaa vapaa-ajan projektitiimiä? No kyllä se tuo ihan omat haastekertoimet, kun motivaattorina ei käytetä rahaa tai palkkaa. Sitouttaminen, esimerkkinä toimiminen, mahdollisuudet verkostoitua ja kehittyä omassa osaamisessaan ovat käytännössä ne pelimerkit, jotka projektipäälliköllä eli allekirjoittaneella tässä on. En lähde analysoimaan, kuinka hyvin olen projektipäällikkönä suoriutunut, sen aika on myöhemmin, koska projekti on vielä kesken. Mitä haluan avata, on ne omat fiilikset, projektin ylä- ja alamäet ja toisaalta myös mahdollisuudet.

Kun järjestää 150 hengen tapahtuman yhdistyksenä eli käytännössä ilman valmista budjettia tai kassaa, saa ihan tosissaan olla innovatiivinen. Tapahtuman tulonlähteinä toimii luonnollisesti lipputulot, mikä on jo ensimmäinen pohdinnan paikka. Lipun hinta ei voi olla liian alhainen, mutta liian korkea hinta karkottaa osallistujia. Pitää osata asettaa hinta oikein. Lisäksi tarvitaan yhteistyökumppaneita, jotka voivat rahallisesti tukea tapahtuman kulujen kattamisessa, jos lipputulot eivät siihen riitä. Jotkut yritykset ovat valmiita maksamanaa näkyvyydestä ja haluavat vain profiloitua tietynlaisissa tapahtumissa. Näitä on todella vähän. Yleisemmin yritykset haluavat tuottaa sisältöä, markkinoida palveluitaan tai tavoittaa muuten tapahtuman kohdeyleisön. Näissä tilanteissa voi mennä joko raha edellä ja ottaa kumppaniksi minkä tahansa yrityksen. Tai sitten, jos tekee laadukasta tapahtumaa tietyllä tyylillä, pitää kumppaneiden tukea myös tätä viestiä, mikä asettaa lisää haasteita kumppanien hankintaan.

Projektitiimin osalta on huomioitava, että tämä on edelleen harrastus. Vaikka jokainen tiimissä olija on sitoutunut projektiin ja tekee oman osuutensa, ei voida välttyä muun elämän tuomilta haasteilta. Töissä voi tulla ylikuormaa, lapset sairastuvat, on muutakin vapaa-aikaa, kuten matkoja ja lomia, nämä kaikki menevät monesti harrastuksen edelle, ainakin joissain kohdin. Silloin on tärkeää, että tiimi tukee toisiaan ja ymmärtää. Tiimissä pitää olla luottamusta, että uskalletaan sanoa ääneen ”nyt en pysty”. Tuo lause on sellainen, mitä arvostan todella paljon. Olen monesti sanonut, että pahinta on olla hiljaa ja vain vetäytyä. Kun pyytää apua, niin sitä myös saa. Olen itse saanut venyä melko paljon projektin aikana, mutta otan sen oppina. Asetan myös riman aika korkealle ja tavoittelen tähtiä, silloin on joustettava ja ei voi jättää asioita puolitiehen.
Välillä on päiviä, kun mietin, miksi ihmeessä teen näin isoa projektia oman työn ohessa, Silloin kun potentiaalinen kumppani toisensa jälkeen sanoo ”kiitos, mutta tällä kertaa emme lähde mukaan”. Tai kun lippuja ei myytykään niin paljon tähän päivään mennessä kuin odotin. Tai silloin, kun viestintää tehdään kiireessä ja ajatukset eivät kulje. Sitten on onneksi niitä päiviä, kun on mahtavia tapaamisia kumppaneiden kanssa, kuvataan videoita markkinointiin ja tavataan talk show:n vieraiden kanssa. Nämä hetket muistuttavat, miksi tätä teen. Olen päässyt tutustumaan upeisiin ihmisiin, neuvotellut todella tärkeitä kumppanuuksia ja nähnyt, miten innostukseni tarttuu myös tiimiin. Tämä on jälleen sellainen johtajuuskokemus, mitä työelämä ei tarjoa, mutta minkä opeilla olen jälleen töissäni entistä vahvempi. Siksi tätä harrastusta jaksaa harrastaa ja siksi vieläkin on intohimoa jäljellä.

Jos Havis Amandan Nuorkauppakamarin toiminta kiinnostaa, tutustu nettisivuihimme: 


Ja jos et vielä ole ostanut lippua KokoNainen talk show:hun, nyt on korkea aika!