Minulta kysytään paljon
yhtä ja samaa kysymystä ja tämä blogiteksti vastaa siihen, eli mistä ostan vaatteeni
ja onko joitain tiettyjä luottomerkkejä tai kauppoja. Joka kerta vastaan, että
n. 80% - 90% vaatteistani tilaan netistä ja tässä kohtaa moni huokaa ja hieman
masentuen toteaa, että eikö se ole kamalan hankalaa ja palauttaminen on vaikeaa
ja ei voi sovittaa jne. Minusta taas on paljon enemmän aikaa vievää pyöriä
kaupungilla kaupoissa ja etsiä suppeista valikoimista sopivia vaatteita ja
oikeita kokoja. Nyt voin tilata vaatteet kotisohvalta lähikauppaan tai ärrälle,
sovitan kotona ja palautan lähikaupan kautta, jos eivät olleet sopivia, ja
kaikki tämä silloin kuin minulle parhaiten sopii. Suurimman osan tilaamista
vaatteista pidän, koska olen löytänyt omat luottomerkit, tiedän mitoitukset ja
osaan ostaa oikeaa kokoa. Tämä siis vaatii ehkä alkuun hieman harjoitusta, että
löytää itselleen parhaat merkit ja hyvät kaupat, mutta sen jälkeen tilaaminen
on todella helppoa!
Omia suosikkimerkkejäni
vaatteissa ja asusteissa ovat: Karen Millen, Ted Baker, Balmuir, Massimo Dutti,
Esprit, Tiger of Sweden, Michael Kors, Ralph Lauren, By Malene Birger,
Coach, Selected Femme, Hálo from North ja tietty Louis Vuitton. Näillä pääsee jo melko pitkälle. Seuraavaksi listausta
suosikkinettikaupoistani ja niiden plussia ja miinuksia.
Boozt.com
+ Hyvä valikoima
+ Laaatua ja merkkejä
+ filtterit/suodattimet
melko hyvät
+ Erittäin nopea toimitus
- Vaatteista vain vähän
kuvia, ei kuvia mallien päällä
- Materiaaleista vaikea
saada käsitystä kuvien perusteella
Zalando
+ Hyvä valikoima
+ Helppo suodattaa, paljon
kriteerejä
+ 100 päivän palautus
+ Aina maksuton ja nopea
toimitus
+ Hyvät suosikkilistat ja
toimiva muistutus, jos oma koko loppu ja haluat ilmoituksen, kun saatavilla
- Mobiilissa ei niin
paljon suodattimia kuin selainversiossa
Nelly
- Edullisia ja
monesti hieman halvannäköisiä materiaaleja
+ Joskus tekee hyviä löytöjä
- Huonot filtterit
Bubbleroom
+ Muutamia hyviä merkkejä
(Muuten hyvin sama kuin
Nelly)
Asos
+ Laaja valikoima
+ Maksuton palautus
- Toimitusaika melko
pitkä
Josh V
+ etenkin kivoja mekkoja, erottuu
muista
+ uudempi tuttavuus, ei
tule heti vastaan kadulla
- pitkä toimitusaika
Soft Goat Cashmere
+ ihania tuotteita
+ koot pitävät hyvin
paikkansa
+ nopea toimitus
+ ihanasti pakatut
tuotteet
Minulle asioiden
ostaminen netistä on siis arkipäivää ja käytän useita eri nettikauppoja ja
tilaan mielelläni tavaroita kotiinkuljetuksella koska koen, että se on
helpompaa ja säästän myös omaa aikaani, jolla on minulle suuri arvo. Siksi hämmennynkin,
jos kohtaan tänä päivänä huonosti suunnitellun nettikaupan tai palvelun, jossa
palauttaminen on tehty vaikeaksi tai ostokokemus on muuten heikko. Silloin toki
asia on eri, jos pääbisnes on kivijalkakaupassa ja netissä vain lisämyyntiä tai
tuotteiden esittelyä, mutta kauppojen, jotka toimivat lähinnä vain netissä
olettaisi tarjoavan toimivan ostokokemuksen. Asiakas- tai käyttäjäkokemuksesta
puhutaan myös nykyään niin paljon, että jotenkin oletan, että kaikki, jotka tarjoavat
palveluitaan netissä, suunnittelevat nettisivunsa niin, että käytettävyys on
helppoa ja saat, mitä tilaat.
Olisi mielenkiintoista
päästä näkemään, minkälainen suunnittelu- ja kehitysprosessi esim.
yllämainituilla nettikaupoilla on, koska osa on selkeästi panostanut hyviin
filttereihin ja tuotehakua on helppo rajata ja ostaja löytää nopeasti
etsimänsä. Toisilla sivustoilla taas joudut
arvailemaan, että miltä tuote oikeasti näyttää päällä ja saat käydä valtavan
määrän valikoimasta läpi, että löydät etsimäsi, uskon, että näillä kaupoilla
tulee myös enemmän palautuksia, mikä tekee prosessista tehottomamman.
Mietinkin, että onko kyseisillä yrityksillä prosessissa mukana ihmisiä, jotka
tuovat näkemyksensä ostokokemuksesta vai pohjautuuko nettikauppojen suunnittelu
vain insinöörien kehitystyöhön, mutta kukaan ei ymmärrä kysyä nettishoppailua ”harrastavilta”
apuja? Tässä siis taas mahdollisuuksia tulevaisuuden (ja jo tämän päivän)
työpaikkoihin sekä syitä siihen, että teknologia-ala tarvitsee monenlaista osaamista.