Suosikkimerkit ja parhaat nettikaupat


Minulta kysytään paljon yhtä ja samaa kysymystä ja tämä blogiteksti vastaa siihen, eli mistä ostan vaatteeni ja onko joitain tiettyjä luottomerkkejä tai kauppoja. Joka kerta vastaan, että n. 80% - 90% vaatteistani tilaan netistä ja tässä kohtaa moni huokaa ja hieman masentuen toteaa, että eikö se ole kamalan hankalaa ja palauttaminen on vaikeaa ja ei voi sovittaa jne. Minusta taas on paljon enemmän aikaa vievää pyöriä kaupungilla kaupoissa ja etsiä suppeista valikoimista sopivia vaatteita ja oikeita kokoja. Nyt voin tilata vaatteet kotisohvalta lähikauppaan tai ärrälle, sovitan kotona ja palautan lähikaupan kautta, jos eivät olleet sopivia, ja kaikki tämä silloin kuin minulle parhaiten sopii. Suurimman osan tilaamista vaatteista pidän, koska olen löytänyt omat luottomerkit, tiedän mitoitukset ja osaan ostaa oikeaa kokoa. Tämä siis vaatii ehkä alkuun hieman harjoitusta, että löytää itselleen parhaat merkit ja hyvät kaupat, mutta sen jälkeen tilaaminen on todella helppoa!

Omia suosikkimerkkejäni vaatteissa ja asusteissa ovat: Karen Millen, Ted Baker, Balmuir, Massimo Dutti, Esprit, Tiger of Sweden, Michael Kors, Ralph Lauren, By Malene Birger, Coach, Selected Femme, Hálo from North ja tietty Louis Vuitton. Näillä pääsee jo melko pitkälle. Seuraavaksi listausta suosikkinettikaupoistani ja niiden plussia ja miinuksia.

Boozt.com
+ Hyvä valikoima
+ Laaatua ja merkkejä
+ filtterit/suodattimet melko hyvät
+ Erittäin nopea toimitus
- Vaatteista vain vähän kuvia, ei kuvia mallien päällä
- Materiaaleista vaikea saada käsitystä kuvien perusteella

Zalando
+ Hyvä valikoima
+ Helppo suodattaa, paljon kriteerejä
+ 100 päivän palautus
+ Aina maksuton ja nopea toimitus
+ Hyvät suosikkilistat ja toimiva muistutus, jos oma koko loppu ja haluat ilmoituksen, kun saatavilla
- Mobiilissa ei niin paljon suodattimia kuin selainversiossa

Nelly
- Edullisia ja monesti hieman halvannäköisiä materiaaleja
+ Joskus tekee hyviä löytöjä
- Huonot filtterit

Bubbleroom
+ Muutamia hyviä merkkejä
(Muuten hyvin sama kuin Nelly)

Asos
+ Laaja valikoima
+ Maksuton palautus
- Toimitusaika melko pitkä

Josh V
+ etenkin kivoja mekkoja, erottuu muista
+ uudempi tuttavuus, ei tule heti vastaan kadulla
- pitkä toimitusaika

Soft Goat Cashmere
+ ihania tuotteita
+ koot pitävät hyvin paikkansa
+ nopea toimitus
+ ihanasti pakatut tuotteet

Minulle asioiden ostaminen netistä on siis arkipäivää ja käytän useita eri nettikauppoja ja tilaan mielelläni tavaroita kotiinkuljetuksella koska koen, että se on helpompaa ja säästän myös omaa aikaani, jolla on minulle suuri arvo. Siksi hämmennynkin, jos kohtaan tänä päivänä huonosti suunnitellun nettikaupan tai palvelun, jossa palauttaminen on tehty vaikeaksi tai ostokokemus on muuten heikko. Silloin toki asia on eri, jos pääbisnes on kivijalkakaupassa ja netissä vain lisämyyntiä tai tuotteiden esittelyä, mutta kauppojen, jotka toimivat lähinnä vain netissä olettaisi tarjoavan toimivan ostokokemuksen. Asiakas- tai käyttäjäkokemuksesta puhutaan myös nykyään niin paljon, että jotenkin oletan, että kaikki, jotka tarjoavat palveluitaan netissä, suunnittelevat nettisivunsa niin, että käytettävyys on helppoa ja saat, mitä tilaat.

Olisi mielenkiintoista päästä näkemään, minkälainen suunnittelu- ja kehitysprosessi esim. yllämainituilla nettikaupoilla on, koska osa on selkeästi panostanut hyviin filttereihin ja tuotehakua on helppo rajata ja ostaja löytää nopeasti etsimänsä.  Toisilla sivustoilla taas joudut arvailemaan, että miltä tuote oikeasti näyttää päällä ja saat käydä valtavan määrän valikoimasta läpi, että löydät etsimäsi, uskon, että näillä kaupoilla tulee myös enemmän palautuksia, mikä tekee prosessista tehottomamman. Mietinkin, että onko kyseisillä yrityksillä prosessissa mukana ihmisiä, jotka tuovat näkemyksensä ostokokemuksesta vai pohjautuuko nettikauppojen suunnittelu vain insinöörien kehitystyöhön, mutta kukaan ei ymmärrä kysyä nettishoppailua ”harrastavilta” apuja? Tässä siis taas mahdollisuuksia tulevaisuuden (ja jo tämän päivän) työpaikkoihin sekä syitä siihen, että teknologia-ala tarvitsee monenlaista osaamista.