Robotteja ja nettishoppailua


Nettishoppailu on yksi lempiharrastuksiani! En todellakaan aina tilaa uusia vaatteita, kun pyörin nettikauppojen sivuilla, mutta tykkään selata uutuuksia ja katsella vinkkejä oman vaatekaapin täydentämiseen. Varsin usein minulla on mielessä jokin tietty vaatekappale, mitä metsästän pitkänkin aikaa, ja nettishoppailu omalla sohvalla on paljon mukavampaa kuin kapoissa juokseminen ympäri kaupunkia. Tässä siis vastaus niille, jotka miettivät, miten tyylini ja asukokonaisuuteni muodostuvat ja mistä löydän vaatteeni. Harrastan nettishoppailua melkein missä vain; kotisohvalla, julkisilla kulkiessa, kun joudun odottamaan jotain tai jonottamaan johonkin. Olen tällainen multitasking-ihminen ja inhoan jonottamista, sen olen tainnut mainita jo muutaman kerran aikaisemminkin.

Tämän päivän nettishoppailusta on tehty todella helppoa. Monilla kaupoilla on esimerkiksi oma applikaatio, minkä voin ladata puhelimeen ja sen avulla tehdä suosikkilistoja, kun löydän kivoja tuotteita, joita en välttämättä halua ostaa heti tai tarvitsen harkinta-aikaa. Myös tilaukset toimitetaan monesti todella nopeasti ja palauttaminenkin on useilla kaupoilla erittäin yksinkertaista. Tämän vuoksi hämmästynkin lähes aina, kun joku sanoo, ettei ole tilannut koskaan netistä vaatteita. Toki itse tykkään myös kivijalkaliikkeiden palvelusta ja asioin niissäkin mielellään, mutta valitettavasti nettiin verrattuna valikoimat ovat niin suppeita, ja yleensä etsin jotain spesifiä tuotetta, että helpommin ja nopeammin löydän haluamani netistä. Vaikka nettikaupat ovat todella toimivia, on minulla niiden käyttäjäkokemuksista paljonkin sanottavaa ja ajattelin tehdä suosikkikaupoistani ihan oman blogitekstin, jossa listattuna plussia ja miinuksia.

Kuten olen aiemmissa teksteissäni kirjoittanut, tämä blogi yhdistää teknologiaa ja tyyliä ja haluan tuoda esiin, että IT-alalla ei tarvitse puhua vain nörttikieltä ja tarvitsemme enemmän eritaustaisia ihmisiä, jotka osaavat tuoda teknologian ympärille myös sitä käyttäjäkokemusta. Mietin siis, että miten voisin yhdistää omia kiinnostuksenkohteitani ja näyttää myös muille, joita teknologia kiinnostaa ja samalla mietityttää stereotypioidensa takia, että tämä on hauskaa ja mahdollistaa lähes mitä vain mieleen juolahtaa. Nettishoppailusta tuli hyvä testikohde, koska tiedän, että sitä harrastaa myös aika moni muukin kuin minä, joten rakensin nettishoppailuun apurobotin, josta video tuossa alempana. Ihan niin pitkälle en mennyt, että antaisin sille luottokorttitietoni. Mutta yksinkertainen robottini kirjautuu ensin Zalandon sivuille, suodattaa naisten vaatteista mekot, hakee erikseen kaikki Karen Millenin mekot ja lajittelee ne niin, että uutuudet ovat ensin. Näin voin siitä sitten helposti katsoa, että onko minua miellyttäviä uutuuksia tullut valikoimiin. Tämä robotti on siis vain esimerkki siitä, mitä kaikkea ohjelmistorobotiikalla voi tehdä, ja jos osaa koodata ja ymmärtää teknologian toimintalogiikkaa, voi kehittää vaikka mitä. Tämän kyseisen robotin rakentaminen vei minulta noin puoli tuntia aikaa, joten kehittäminen on todella nopeaa.



Toivon, että jatkossa nähdään lisää tämän kaltaisia esimerkkejä ja teknologian mahdollisuuksia tuodaan enemmän esiin konkreettisten kokemusten ja käyttömahdollisuuksien kautta, eikä vain teknisenä terminologiana. Uskon, että mitä paremmin tekniikka kolahtaa omiin kiinnostuksen kohteisiin, sen helpommin sitä haluaa oppia lisää. Tarvitaan siis huomattavasti enemmän erilaisia esimerkkejä ja erilaisilta alueilta. Itse ainakin aion jatkaa tällä tiellä ja tuoda esiin lisää vastaavia oppeja, kunhan tässä omat tekniset taidot kasvavat.