
Juttusarjani teemat:
2. Pilvipalvelut ja lyhenteet (SAAS, RAAS, SLA), mikä ihmeen pilvi?
3. Tieto eli Data, miksi aina Big Data, miksei ”kaikki Data”, onko tekoäly pelkkää hypetystä?
Olen opiskellut
Tietojohtamista Lappeenrannan Yliopistossa, mutta vasta nyt minulle alkaa
kunnolla valjeta, mitä kaikkea tiedolla voidaan oikeasti tehdä ja miten sitä
voidaan johtaa. Ja tärkeimpänä oikeastaan se, että tietoahan on ihan joka
puolella ja siitä jää todella iso osa edelleen hyödyntämättä. Päässäni pyörivät
kysymykseni siis ovat: Tieto eli Data, miksi aina Big Data, miksei ”kaikki
Data” ja onko tekoäly pelkkää hypetystä?
Kulunut sanonta ”tieto on
valtaa” taitaa todellakin pitää paikkaansa, tai ainakin jos tiedät, mitä
tiedolla teet. Isot ruokakauppaketjut ovat ymmärtäneet, että
asiakastiedosta on heille hyötyä ja naamioineet tiedonkeruunsa
kanta-asiakaskortteihin, joita ihmiset valtaisan innon voimalla höyläävät kassoilla saadakseen kivoja pisteitä ja bonuksia tililleen. Ihmiset kun tuntuvat
rakastavan erilaisia pistekortteja. Ja sitten kun ihmiset jakavat tietoja kulutustottumuksistaan
korttien avulla, kaupat palkitsevat heidät mukavilla pikku bonuksilla. Kaikki
voittaa, ehkä. Myös ihmiset keräävät itsestään erilaista tietoa. Monet
käyttävät sykemittaria urheilussa ja keräävät erilaista dataa suorituksistaan,
toiset seuraavat painoaan ja jotkut unenlaatuaan. Eri asia on sitten taas, että
miten ihmiset johtavat itseään tämän datan pohjalta. Minulla on esimerkiksi
kotona sähköhammasharja, jonka avulla voisin kuulemma kerätä tietoja hampaidenpesustani,
mutta koska en tiedä, miten hyödyntää kyseistä tietoa, en ole tuota
ominaisuutta käyttänyt. Ei siis riitä, että tietoa on joka puolella, ja että sitä voi
kerätä, jos ei tiedä, mihin tuota tietoa voi käyttää. Tähän kohtaan sopii siis myös sanonta "tieto lisää tuskaa".
Tiedon hyödyntämisessä
puhutaan laajasti Big Datasta, halutaan kerätä isoja massoja tietoa, jotka tulevat eri lähteistä ja eri aikaan. Miksi ei
kerätä vain ihan kaikkea tietoa ja suodateta siitä haluttuja asioita? No näin
varmasti tullaan jossain kohtaa tekemään, mutta isot massat ovat
lähtökohtaisesti se, mikä bisnestä kiinnostaa ja yritykset haluavat päästä
kiinni volyymeihin, kuten juuri ruokakauppaesimerkissä. Uskon kyllä, että
tulevaisuudessa tämäkin tulee kehittymään. Kun kaikki on muuttunut
itsepalveluksi ja automatisoiduksi, alkaa olla tilanteita, joissa ihmiset ovat
valmiita maksamaan palvelusta ja kohtaamisista. Tätä itse asiassa tapahtuu jo
tänäkin päivänä. Siinä kohtaa myös tuolla muulla datalla on merkitystä, kun ei
puhuta vain massatuotteista. Palveluntarjoajat voivat erikoistua ja löytää
uusia kohdemarkkinoita tusinatuotteiden ulkopuolelta.
IoT eli Internet of
Things tai myös teollinen internet on tullut itselle pikkuhiljaa tutummaksi.
Alkuun tämä termi oli mielestäni todella hankala hahmottaa ja tuntui, että sitä
ei selitetty missään kunnolla. Edelleen kaipaisin IoT:n hyödyntämisestä lisää
esimerkkejä keskusteluihin, koska vain konkretian avulla ihmiset ymmärtävät,
mistä on kyse. Tämä jälleen näitä IT-alan kummallisuuksia, että tungetaan vain
lyhenteitä toistensa perään ja oletetaan, että kaikki pysyvät kärryillä. Mutta
siis teollinen internet liittyy myös tiedon keräämiseen, tallentamiseen ja
käyttämiseen. Tätä tietoa kerätään ihan fyysisitä laitteista, kuten vaikka
hisseistä, jotta mahdolliset huoltotoimenpiteet voidaan esimerkiksi aikatauluttaa
paremmin. Nämä fyysiset laitteet ovat yhteydessä internet-verkkoon ja tällä
tavalla tietoa voidaan kerätä ja tallentaa esimerkiksi pilvipalveluun. IoT:n
arvo perustuu siis täysin sen keräämään tietoon ja tämän tiedon hyödyntämiseen.
Tekoäly ja koneoppiminen
tulevat luonnollisesti aina mukaan keskusteluun, kun puhutaan tiedosta. Olen
edelleen sitä mieltä, että suurin osa tekoäly-keskustelusta on vielä hypetystä.
Meinasin laittaa tämänkin blogin otsikkoon sanan ”tekoäly”, koska tiesin sen
tuovan lisää klikkauksia. Ihmiset haluavat ymmärtää, mistä tekoälyssä on kyse. Jätin
silti laittamatta, koska kerron tekoälystä, sitten kun minulla on siihen
oikeasti jotain konkreettista annettavaa. Toistaiseksi en ole yhdessäkään
seminaarissa Suomessa kuullut yhtäkään esitystä, jossa joku esittelisi
konkreettisesti jonkin tekoälyprojektin tai varsinkaan kertoisi sen haasteista, mahdollisuuksista kyllä puhutaan. Ja kyllä, tiedän IBM:n Watsonista ja Googlen AI
(Artificial Intelligence) -assistentista, joka osaa varata kampaaja-ajan, mutta
haluaisin, että joku kertoisi yksinkertaistettuna, että miten noita palveluita
on lähetty kehittämään, mitä nämä teknologiat pitävät sisällään ja minkälaista
niiden kehitysprosessi on ollut. Nyt ollaan vielä aika tuhdin sumuverhon
takana, mitä tulee ihan puhtaaseen konkretiaan ja tekoälyyn.

Kippis ja kiitos ihana kesä 2018!