Helle haittaa koodaamista, osa 2


Aloitin kesälomallani kolmiosaisen juttusarjan, jossa jaan oppejani teknologia-alalta ja varsinkin sen loputtomista lyhenteistä. Ensimmäinen osa käsitteli koodaamista, ohjelmointikieliä ja ylipäätään ohjelmistokehitystä. Tässä seuraavassa osassa pohdin pilvipalveluita, ymmärrystäni niistä ja varsinkin perusterminologiaa. Olen huomannut, että IT:ssä lähes jokaisella asialla on monta nimeä. On suomenkielinen nimi, englanninkielinen nimi, englanninkielestä väännetty tai lyhennetty nimitys, selkeä kirjainlyhenne ja sitten vielä ehkä joitain muita lempinimiä. Toivonkin, että blogistani on apuja myös teille muille, jotka olette siirtyneet tai siirtymässä teknologia-alalle tai törmäätte työssänne näihin lyhenteisiin. Itse olen niiden kanssa tuskaillut ja olisi hienoa, jos joku muu pääsisi eteenpäin vähän helpommin tai, että näistä alettaisiin jopa puhua selkokielisemmin.

Kertauksena vielä juttusarjani teemat:
  1. Ohjelmointi ja ohjelmistot, softamyyjä vai koodari?
  2. Pilvipalvelut ja lyhenteet (SaaS, RaaS, SLA), mikä ihmeen pilvi?
  3. Tieto eli Data, miksi aina Big Data, miksei ”kaikki Data”, onko tekoäly pelkkää hypetystä?
Tämä on siis osa 2: Pilvipalvelut ja lyhenteet (SAAS, RAAS, SLA), mikä ihmeen pilvi?
Tänä päivänä pilvi on läsnä jokapäiväisessä arjessa. Dropbox, Google, Microsoft ja monet muut tarjoavat pilvipalveluita ihan meille kaikille yksityishenkilöille. Pilvestä on tullut niin arkista, etten ollut koskaan aiemmin ajatellut, mistä ”pilvi” oikeastaan muodostuu, kunnes kerran Women in Tech:n tilaisuudessa joku totesi ”there is no cloud, it’s just someone else’s computer”. Niin, kyllähän se tallennustila jossakin tosiaan on, kun se ei ole minun koneellani, niin sitten jonkun toisen koneella. Kun rupesin myymään ohjelmistorobotteja, opin että se ”someone else’s computer ” on oikeastaan konesali (tai palvelinkeskus tai datakeskus, koska nimityksiä on monia), joka sisältää useita palvelimia. Eli siis ihan fyysinen paikka tai rakennus, jossa on valtava määrä palvelimia. Jos siis haluat tarjota jotain teknologiaa tai ohjelmistoa palveluna, tarvitset konesalin tai toimittajan, jolla sellainen on. Palvelimet (puhutaan myös servereistä) ovat niitä koneita, jotka sijaitsevat konesalissa ja tarjoavat nimensä mukaisesti haluttua palvelua käyttäen tiettyä ohjelmistoa. Ja jotta tämä ei olisi liian yksinkertaista, on olemassa myös virtuaalipalvelimia, mikä tarkoittaa, että samassa koneessa ajetaan virtuaalisesti useaa palvelinta.

Seuraavaksi kuvaan astuivat lyhenteet. Koko ajan joku puhui ”saassista” ja lähes välittömästi minulta kysyttiin ”mikä on meidän SLA”. Olin huulipyöreänä. Nyt tiedän, että kun joku yritys tarvitsee käyttöönsä jonkin järjestelmän, esimerkiksi pankki kassajärjestelmän, voi yritys ostaa itse kyseisen ohjelmiston lisenssejä ja asentaa nämä itse omille koneilleen tai sitten he voivat ostaa tämän ohjelmiston tai järjestelmän palveluna ”SaaS” eli Software as a Service. Samalla logiikalla, kun tarjotaan ohjelmistorobotteja palveluna, tilaa asiakas ”RaaS” Robot as a Service –palvelua. Käytännössä lyhenteitä voisi luoda loputtomiin, koska varmaan mitä vaan voi tarjoa ”as a Service”. Itse arvostaisin ulkoistettua vaatekaappipalvelua, missä vaatteeni olisivat aina pestyinä ja silitettyinä järjestyksessä. Myös valikoima voisi vaihtua säännöllisesti ja en tarvitsisi kotona niin paljon säilytystilaa. Ulkoistettu vaatehuone olisi siis se konesali.

Olen myös oppinut, että silloin kun yritys tilaa jotain teknologiaa palveluna, näillä palveluilla on jokin palvelutaso eli SLA (Service Level Agreement). Silloin kun olin pankissa töissä, käytin järjestelmiä tyytyväisenä tai välillä vähemmän tyytyväisenä, jos ne eivät toimineet toivotulla tavalla. Silloin en vain ymmärtänyt, että näistäkin järjestelmistä on sovittu jokin palvelutaso. Eli kun olin tyytymätön, kiroilin tilannetta IT:lle ja lähdin hakemaan kahvia, ja samanaikaisesti järjestelmätoimittaja on alkanut selvittää tilannetta, jotta saavat palikat toimimaan sovitun palvelutason puitteissa. Palvelutasosopimuksessa (SLA) sovitaan siis, kuinka nopeasti palveluntarjoaja reagoi mahdollisiin häiriötilanteisiin ja kuinka nopeasti palvelu pitää saada takaisin pystyyn tai joutuuko tarjoaja maksamaan sanktioita, jos palvelutasossa ei pysytä. Minun ulkoistetun vaatehuonepalveluni palvelutasossa voisi määrittää, että työpäivinä koon 36,5 korkokenkiä tulee olla aina saatavilla tietyissä väreissä. Huoltokatkoja voi olla kaksi kertaa vuodessa, kun kenkiä pitää huollattaa suutarilla.

Pilvipalveluihin liitetään myös hyvin oleellisena kysymyksenä tietoturvan taso. Myönnän, että tämän osa-alueen ymmärrys on vielä itselläkin hyvin alkuvaiheessa, koska en ole löytänyt tarpeeksi selkeitä kuvauksia, missä kerrottaisiin, mitä ”tavallisen kansalaisen” tulisi ymmärtää tietoturva-asioihin liittyen. Yleensä luetellaan vain eri titetourvastandardeja ja määritelmiä (Katakri, VAHTI jne.). Joka tapauksessa pilvipalveluita tarjoavat tahot kyllä selventävät, missä heidän konesalinsa sijaitsevat ja myös kansallisella tasolla sekä EU-tasolla on määritetty säännöksiä liittyen pilvipalveluiden tietoturvatasoihin. Pilveä on tarjolla myös eri tyyppisenä riippuen omistajasta ja käyttöoikeuksista. Tarjolla on muun muassa julkista pilveä (public cloud) ja yksityistä pilveä (private cloud). Luonnollisesti yksityinen pilvi on se yleisempi, kun puhutaan esimerkiksi ohjelmistoroboteista, jotka käsittelevät luottamuksellisia tietoja. Tässä on joka tapauksessa itselleni yksi osa-alue taas lisää, mihin perehtyä. Myös vinkkejä otetaan vastaan, mistä löytää tähän selkolukuista tietoa.

Tässä lyhyt oppimäärä pilvipalveluista ja niihin liittyvistä lyhenteistä. Näistäkin tulen varmasti vielä kirjoittamaan lisää, mutta tämä näin alkuun. Helle haittaa koodaamista osa 3 käsittelee sitten dataa ja sen hyödyntämistä.